Skip to main content
slaaphouding rugpijn

Beste slaaphouding bij rugklachten?

Je rugklachten bestrijden door anders te slapen. Dat klinkt onwerkelijk, maar het is een feit dat je slaaphouding voor een groot deel bepaalt hoe je rug er in de ochtend aan toe is.

Tijdens je slaap ontspannen je spieren zich en komt alle gewicht van je lichaam op je wervelkolom te liggen. En gemiddeld slapen we een derde van een etmaal achter elkaar door. Niet zo vreemd dat je daardoor rugpijn kan krijgen of dat bestaande rugklachten verergerd worden.

Wat is de beste slaaphouding bij rugklachten? Hier vind je tips om beter uit te rusten met minder rugpijn op te staan.

Download NU het ebook Lage Rugpijn Herstel Methode ->>

Slaap je op je buik? Verander je slaaphouding

Buikslapers hebben de meeste kans op rugklachten – dit is een slaaphouding die eigenlijk voor iedereen af te raden is! Als je meestal op je buik slaapt, wordt je lichaamsgewicht niet ondersteund door je sterke schouder- en armspieren. Het komt in plaats daarvan vooral op je hoofd en nek te liggen. Zeker als je een dik hoofdkussen gebruikt, waardoor je nek ook nog eens in een onnatuurlijke positie naar achter en boven wordt gebogen.

De nek is je dunste en meest kwetsbare onderdeel van je ruggengraat. Als je last hebt van pijnklachten in je nek, schouders en bovenrug in de ochtend, is het een goed idee om eens na te gaan hoe je slaap. Houd bij (of laat je partner bijhouden) of je je meestal op je buik draait als je slaapt. Dat is dan waarschijnlijk de oorzaak van de pijn.

Het is lastig, maar jezelf aanleren om op je zij te slapen is vaak de beste oplossing om van je klachten af te komen. Ook een veel dunner hoofdkussen gebruiken, of zelfs je kussen uit bed gooien, kan helpen. In allebei deze situaties komt er veel minder druk op het bovenste deel van je ruggengraat te staan en nemen de klachten vaak af.

Download NU het ebook Lage Rugpijn Herstel Methode ->>

slaaphouding bij rugpijnBen je een rugslaper? Zorg voor extra ondersteuning

Als je (het grootste deel van de nacht) op je rug slaapt, kan je pijn in je onderrug oplopen. Dat komt vaak omdat een matras een effen oppervlakte heeft, terwijl onze rug dat niet heeft. Je ruggengraat heeft een kromming in het midden, waarbij je schouders en je billen uitsteken.

Tijdens je slaap zakt je ruggengraat in, waardoor de holte in je onderrug naar het matras toe zakt. Ook je nekholte kan naar achteren vallen. Dat is een houding waarbij er veel kracht op de wervels in je rugholte en op je nek komt te staan. Met als gevolg pijn in die delen van je rug als je wakker wordt.

Ook hier is de beste aanpak om je slaaphouding te veranderen naar een zijligging. Als dat lastig is, kan je ook zorgen dat je slaapoppervlak beter aansluit op de natuurlijke vorm van je lichaam. Je kunt een niet te dik kussen in de holte van je rug leggen, zodat die beter ondersteund is. En koop een kussen dat je nek, dus niet alleen je hoofd, voldoende support geeft. Een duurdere, maar vaak effectieve keuze is een ergonomisch matras kopen. Dat ondersteunt van zichzelf je rug over de hele lengte.

Download NU het ebook Lage Rugpijn Herstel Methode ->>

Pijn bij een zijligging? Dit kan je doen

Op je zij slapen is de meest natuurlijke en gezonde slaaphouding. Ernstige pijnklachten in de rug komen weinig voor bij zijslapers.

Sommige zijslapers kunnen pijn krijgen in hun ribbenkast, ellebogen en knieƫn. Dan komt dat vaak omdat er veel gewicht op deze kwetsbare, onbeschermde botten komt te liggen tijdens de nacht. Kijk dan of je een houding kan vinden waarbij je lichaamsgewicht wordt ondersteund door je armen, benen en polsen.

Ben je een zijslaper en heb je last van nekpijn? Dat kan komen als je kussen te dik is en/of je nekwervels niet ondersteunt. Kijk dan uit naar een kussen dan je hoofd niet te ver omhoog breng en voldoende support aan je kwetsbare nek geeft.

slapen op zij rugpijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *